tiistai 9. toukokuuta 2017

Syli, joka lasta kaipaa

Olen nähnyt ympärilläni sylejä, jotka kaipaavat lasta. Sylejä, joihin jo mahassa ollut vauva ei koskaan päässyt. Sylejä, joissa pieni ihmisen alku jo kävi, mutta matkasi taivaaseen.


On niitä, joiden tarina on vielä kesken. On niitä, joiden elämä on lapseton, joko haluamatta tai tahtoen. Ympärilläni on uskomattomia tarinoita siitä, miten tuo tyhjä syli on aivan pian saamassa nuuhkutettavaa. Sellaisia tarinoita, missä pitkääkin pidempi odotus palkittiin. Ympärillämme on myös adoption kautta vanhemmaksi tulleita.

En tiedä onko minulla edes oikeutta kirjoittaa aiheesta lapsettomuus, onhan minulla kaksi lasta. Kirjoitan siitä nyt vierestä kulkijan näkökulmasta, sillä olisi vähintäänkin härskiä koittaa kirjoittaa tuskasta, jota ei ole itse kokenut. Kun kuuntelen ystävääni, joka kertoo lapsettomuudestaan, epäonnistuneista hoidoista, keskenmenoista ja jostakin vieläkin surullisemmasta, on aiheet niin pysäyttäviä ja mykistäviä, etten koskaan löydä oikeita lohdun sanoja, siksi olenkin lähinnä kuunnellut, antanut nenäliinaa ja halannut. Tyhjän sylin sävel kaikuu kuin hiljaisella järvellä kurkien laulu. Siinä on jotain äärimmäisen herkkää, haurasta ja koskettavaa. Mistä antaa toivo, mistä lohtu. Syli on tyhjä, enkä minä voi täyttää sitä, vaikka kuinka haluaisin.


Sanoin etten tiedä mitään lapsettomuudesta, mutta pienimmästäkin pienen palan siitä maistoin ollessani yksineläjä, ilman suhdetta. Pelkäsin, että jään yksin. Sillä tavalla yksin, että sunnuntaiaamuisin voit lukea Hesaria kannesta kanteen vaikka sata kertaa ja siltikin on vielä aikaa eikä kukaan halua sitä lehden toista puolta. Mutta enemmän kuin suhteettomuutta (onko tuo sana?) pelkäsin, että jään lapsettomaksi. Olin tahtomattani lapseton. Silloin sanoin, että olen mielummin ilman puolisoa kuin lasta elämäni, jos pitäisi päättää. Niin kovasti lasta toivoin. Useamman vuoden. Selvitin kaikki mahdollisia reittejä, miten tulla äidiksi. Adoptiolehtiä kahlatessani ja päätöstäni haudutellessani, päätin ottaa asioihin etäisyyttä, lähdin toteuttamaan muita haaveita Ugandaan (ja miten siinä sitten kävikään).

Myönnän, että kuvien ja tekstin yhteys on hieman ontuvaa. Mutta tässä virtahepo katsoo, että mitens sitten kävikään.

"Älä valita kiukuttelevista lapsista, sinulle on annettu lapsi. Älä tuskaile pyykkikuorman kanssa, sinulla on joitakin kenen pyykkejä pestä." Tiedättehän niitä kiitollisuus ritirimpsuja missä muistutetaa ettei saa valittaa, vaan olla kiitollinen. Minä olen, minä olen ja vielä kerran olen. Olen niinäkin hetkinä, kun pesen sitä kymmenettä kuormaa pyykkiä, olen nukkunut huonosti, pukkaa korvatulehdusta heti oksennustaudin perään ja kaikki kiukkuaa kaikille (tilanne nyt). Minä kiitän joka ikinen ilta näistä kahdesta lahjasta, jotka olen saanut. Enkä silti, kaikesta kiitollisuudestani huolimatta, voi täyttää ystävieni syliä. 

Omistan tämän kirjoituksen kaikille rakkaille ystävilleni, joille tämä aihe on kipeä. Haluan osoittaa, että välitän, vaikken osaa löytää niitä oikeita sanoja.  



"Ollaan hiljaa 
pihan pienimmän puun alla
ja kuunnellaan
kun tähdet syttyvät
Yksi kerrallaan
kuin kiiltomatojen lyhdyt.
Jokaisessa lyhdyssä
pieni toiveen tuike
odottamassa 
täyttymistään."

Heli Pukki


2 kommenttia:

  1. Kiitos koskettavasta kirjoituksestasi, rakas ystävä. Luin sen ensin töissä kahvitauolla, halusin makustella sitä ja lukea päivän päätteeksi vielä uudelleen. Miten kauniisti ja herkästi kirjoititkaan!
    Osaat niin hienosti kuvata lapsettomuuden tuskaa vierellä kulkijan näkökulmasta ja samalla pohtia omaa tilannettasi. Viehätyin erityisesti kurki-vertaukseen.
    Kivasti yhdisyät omia kokemuksiasi lapsettomien kokemusmaailmaan.
    Ja näinhän sitä monesti kuulee jo "lapsellisilta lapsettomilta", että ei sitten ole lupa valittaa, kun on saanut toivomansa. Ja pah, samat surut ja murheet ne on korvatulehduskierteessä olevien lasten vanhemmilla oli lapset sitten saaneet alkunsa vahingossa, suunnitellusti tai 10 vuoden odotuksen ja ties kuinka monennen ivf-hoidon jälkeen. Mietinpä vain.
    Kauhea paasaus tähän loppuun.
    Mielelläni jättäisin mielenmaisemaksi tähän sen kurki ja järvenselkä -maiseman. Mutta jostain syystä en koe sitä surulliseksi tai haikeaksi, vaan ennemminkin lohdulliseksi ja helpottavaksi.
    Minusta saat ihan rauhassa olla sekä kiitollinen että myös väsynyt lapsiisi ja tilanteeseen. Tulee hetkiä, jolloin väsymys ja paha mieli unohtuvat ja olo on vain onnellinen. <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihanaa jos kurkikuvaus antaa rauhallisen ja helpottavan tunnelman. Sehän on lopulta erittäin kaunis näky, joka voi saada hymyilemään. Ja me emme tiedä minne nuo kurjet ovat matkalla. :) <3

      Poista

Kiitos kommentistasi! :)